Weldoordacht spel van Aliyarova

Weldoordacht spel van Aliyarova

CHOPIN
Nargiz Aliyarova plays Frédéric Chopin
Nargiz Aliyarova (piano) 
ET’CETERA KTC 1508 • DDD-64’
Waardering: 8

De Azerbeidzjaanse pianiste, musicologe en filosofe Nargiz Aliyarova (Bakoe, 1968) breidde in de afgelopen tien jaar haar werkterrein uit naar West-Europa. Het eenvoudige booklet van dit Chopin-album voorziet in Engels-, Frans- en Duitstalige teksten. Zo lezen we een muziekhistorische toelichting (geschreven door Aliyarova zelf? Dat staat er niet bij) en een biografie die vermeldt dat de pianiste in een gezin van ‘intelligentsia’ werd geboren. Maar eigenlijk hebben we die informatie niet nodig om te concluderen dat ze opmerkelijk weldoordacht, ja intellectueel met haar interpretaties omspringt.

“Chopin’s pianistische inventiviteit was nauw gerelateerd aan de verbeteringen van het instrument zelf,” vertelt de anonieme auteur van de toelichting. Toch komt aan dit album geen Pleyel of andere historische piano te pas. Aliyagarova speelt de walsen, nocturnes, mazurka’s en berceuse op een moderne Steinway vleugel. Maar haar spel is wel heel transparant qua stemvoering en gewetensvol gearticuleerd, zoals bijvoorbeeld de Nocturne in cis Op.posth. Ze bedient het pedaal spaarzaam en besteedt veel aandacht aan toonvorming.

Opvallend zijn de rubati, bijvoorbeeld in de Waltz in b op.69/2, en de cesuurtjes voor bepaalde versieringen als voorslagen en portamenti. Maar hoe puntgaaf ook, het gestaag voortmijmeren doet na een klein uurtje wel érg bedachtzaam aan, bijna cerebraal. Het dynamisch reliëf toont weinig hoogte- of dieptepunten. De emotie blijft netjes binnen de perken.

(Pianist magazine nr. 3, oktober 2015)

Reageren is niet mogelijk.