Wie is Margaretha Coornstra?

Wie is Margaretha Coornstra?

Tja, dat ben ik dus.  Van Friese afkomst, maar geboren en getogen op de Veluwe.
Op het gymnasium was Nederlands mijn lievelingsvak, al koos ik alle mogelijke talen (dat waren er toen zes) in mijn vakkenpakket.
Na mijn eindexamen begon ik aan een studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Een slag in de lucht, want ik wist niet wat ik later wilde worden en het zogeheten gap year was nog niet uitgevonden. Mijn enige zekerheden waren dat ik van muziek hield (maar slechts verdienstelijk piano speelde), graag las, leuke opstellen schreef en aanleg voor taal had.

Het meezingen in een projectkoortje tijdens de Groninger introductieweek zette mij echter op een ander spoor.
“Wat heb jij een mooie stem, zeg. Prachtig!” zei de dirigent opeens en staarde mij verrast aan. Zelf was ik minstens even verrast. Maar zie, weldra verruilde ik mijn studie Nederlands voor een conservatoriumopleiding.
Ik koos twee hoofdvakken: zang en theorie der muziek, en werd medeoprichter en redacteur van de conservatoriumkrant Nota Bene. In 1985 begon ik, nog steeds als muziekstudent, muziekrecensies te schrijven voor de krant die nu de Stentor heet.
Via deze omweg zette ik mijn eerste schreden op het journalistieke pad.

Na mijn afstuderen in 1988 vervolgde ik mijn zangstudie in Duitsland, aan het Bergisches Gesangsinsitut. Intussen startte ik een lespraktijk als zangdocente.  Maar geleidelijk begon ik steeds  meer te schrijven, zoals voor de in 1991 opgezette kunstredactie van de Stentor.  Ook de genres en thema’s voor mijn verhalen namen toe: ik deed interviews, voorbeschouwingen en sfeerverslagen.
Uit louter nieuwsgierigheid en behoefte aan zelfinzicht studeerde ik daarnaast van 1991-1998 psychologie (in deeltijd) aan de Universiteit Utrecht.

In 2010 richtte ik mijn tekstbureau Sitos Tekstwerk op.
Onder die bedrijfsnaam houd ik me bezig met niet-journalistiek schrijfwerk, zoals correctie, redactie en het opstellen van persberichten.

Cultuur, levensbeschouwing en human interest vormen samen mijn favoriete aandachtsgebied. Ik ervaar het als een voorrecht om allerlei mensen te mogen ontmoeten en persoonlijke gesprekken met hen te voeren. Ik weet niet wat ik het mooiste vind aan mijn werk: die gesprekken of de uitdaging om geïnterviewden recht te doen met mijn verhaal.

(De onvermijdelijke vraag: ‘Zing je nog?’ moet ik ontkennend beantwoorden. Ik zing niet meer beroepsmatig. Wel overweeg ik om van mijn vroegere beroep mijn hobby te maken.)

Journalistieke bijdragen van mijn hand verschenen in onder meer:  

  • Luister, tijdschrift voor klassieke muziek 
  • Pianist, tijdschrift voor pianoliefhebbers 
  • deKlank, kwartaalblad van philharmonie zuidnederland
  • Algemeen Dagblad, special Hart &Ziel
  • De Stentor, regionaal dagblad
  • Tubantia, idem 
  • De Gelderlander, idem
  • Reporters Online, platform voor freelance journalisten
  • De Ondernemer, magazine over ondernemen
  • Het Beeldende Kunstjournaal, e-zine
  • Dé Weekkrant, regionaal weekblad
Reageren is niet mogelijk.